Elke auto airco lekt tussen de 8% en 10% per jaar

Het is dus verstandig elke 2 jaar de gratis airco check te doen

Informatie

Hier vindt u informatie over de koudemiddel en risico’s

Sinds 2011 mag in nieuw uitgebrachte autotypes geen airconditioning met het koudemiddel R134a toegepast worden. Over het alternatief voor dit koudemiddel wordt nog druk gespeculeerd. Het Duitse Milieuministerie stelt voor tot afdwingen van airconditioning met CO2 bij Duitse autofabrikanten. CO2 is echter levensgevaarlijk omdat het alleen onder hoge druk werkt, dit vormt een risico voor de monteur wanneer hij een leiding raakt.

CO2

De EU-regels verbieden sinds 2011 een airconditioning met R134A koudemiddel in nieuw uitgebrachte auto’s. Het koudemiddel mag straks hooguit 150 keer zoveel broeikaseffect hebben als CO2. Nu kan er CO2 worden gebruikt, alleen is er een volstrekt andere airconditioninginstallatie nodig.

HFO1234YF

HFO1234YF (4 keer zoveel broeikaseffect als CO2), is een alternatief dat ontwikkeld is, wat met kleine aanpassingen aan de huidige installatie toegepast kan worden. Het Duitse Milieuministerie wijst erop dat aan HFO1234YF ook veiligheidsrisico’s kleven, die tot op heden niet voldoende meegewogen zijn. HFO1234YF is namelijk in de juiste concentraties een brandbaar gas. HFO1234YF wordt door alle autofabrikanten geweigerd, omdat het al levensgevaarlijk is bij de kleinste aanrijding.